Kwaliteitsmetingen
In Noorderhart wordt de kwaliteit onder andere gemeten aan de hand van indicatoren en resultaten van patiëntenervaringen.
- Een kwaliteitsindicator meet een welbepaald onderdeel van de kwaliteit en drukt dit uit in een cijfer.
- Resultaten van patiëntenervaringen worden bekomen aan de hand van vragenlijsten die door de patiënt of familieleden worden ingevuld.
Vervolgens bepalen we aan de hand van deze resultaten of er stappen ondernomen moeten worden die tot kwaliteitsverbetering leiden.
Indicatoren
We nemen enerzijds deel aan kwaliteitsinitiatieven die extern opgestart zijn. Zo volgt Noorderhart kwaliteitsindicatoren op van:
Door deel te nemen aan deze initiatieven kunnen we onze kwaliteitsresultaten vergelijken met andere Vlaamse ziekenhuizen.
Anderzijds werden ook intern een aantal kwaliteitsindicatoren vastgelegd om de kwaliteit van onze zorg te meten en verbeteren, bijvoorbeeld: identificatiefouten bij staalaanvragen van het klinisch labo, de volledigheid van bloedtransfusie-aanvragen en -dossiers, het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, malnutritie, ... De resultaten van deze indicatoren worden elk kwartaal op afdelingsniveau en ziekenhuisniveau besproken.
Patiëntenervaringen
Aan de hand van tevredenheidsonderzoeken bij patiënten proberen we de ervaring van onze patiënten in kaart te brengen en gepaste verbeteracties te ondernemen.
Enerzijds nemen we deel aan de Vlaamse Patiëntenpeiling, georganiseerd vanuit het Vlaams Instituut voor Zorg (VIKZ). Wilt u graag de resultaten van deze peiling terugvinden, alsook onze acties die we naar aanleiding van de peiling ondernamen, dan vindt u onderaan deze pagina een link naar de website van zorgkwaliteit terug. Per campus vindt u de resultaten van het tevredenheidsonderzoek terug.
Anderzijds vinden er een aantal interne tevredenheidsmetingen plaats. Deze zijn in de meeste gevallen metingen die op één specifieke dienst plaatsvinden, zoals o.a. de spoedgevallendienst, radiologie, materniteit, ... Aan de hand van de resultaten gaan de verschillende teams aan de slag met verbeteracties. Hebt u interesse in de resultaten van een bepaalde dienst? Neem dan zeker contact op met de dienst kwaliteit (zie hieronder voor contactgegevens).
Meer info?
Dienst kwaliteit:
- kwaliteit@noorderhart.be
- 011 826 481 (werkdagen van 9 tot 15 uur)