Ombudsdienst

Hebt u een vraag, suggestie, klacht of melding van een (bijna) incident voor de ombudsdienst? Dan kunt u dat melden door:

U kunt ook een afspraak maken met de ombudsdienst:

  • Noorderhart Mariaziekenhuis
    Luc Martens (Blok C, niveau 2)
    Tel. 011 82 61 76 of ombudsdienst.mz@noorderhart.be 
    Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 13 tot 16 uur.
    Zijn bureau is vanaf 12 april in Blok C, op de tweede verdieping 
     
  • Noorderhart Revalidatie & MS
    An Engelen
    Tel. 011 80 92 61 of ombudsdienst.rms@noorderhart.be
    Spreekuur: enkel op afspraak
    Haar bureau is op de gelijkvloerse verdieping.

Wat kunt u van de ombudsdienst verwachten?

  1. De ombudsdienst beantwoordt uw vragen over de organisatie, de werking en de procedureregels van de ombudsfunctie.
  2. De ombudsdienst verzamelt uw suggesties die kunnen leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening.
  3. De ombudsdienst bemiddelt bij uw klachten om een mogelijke oplossing te bereiken. Klachten kunnen verband houden met de rechten van de patiënt.
  4. De ombudsdienst informeert u over de verdere mogelijkheden als uw klacht niet is opgelost.
  5. De ombudsdienst bevordert de communicatie tussen u en de zorgverlener om aanvullende informatie en/of advies te krijgen.
  6. Op basis van uw klachten en suggesties geeft de ombudsdienst aanbevelingen aan het ziekenhuis.
    Zo kan een herhaling van een tekortkoming of (bijna) incident vermeden worden.

De dienstverlening van de ombudsdienst is neutraal, onpartijdig en volledig gratis.

Wat gebeurt er met uw melding?

  • Suggesties worden door de ombudsdienst overgemaakt aan de juiste medewerkers en/of de directie van het ziekenhuis. Uw suggestie kan helpen om de kwaliteit te verbeteren.
  • Klachten worden door de ombudsdienst behandeld volgens de klachtenprocedure van Noorderhart Mariaziekenhuis.
  • (Medische) (bijna) incidenten worden door de ombudsdienst anoniem geregistreerd. In samenspraak met u kan beslist worden om de melding door te geven aan de dienst kwaliteit van het ziekenhuis, die verbeteracties formuleert om herhaling te voorkomen.
    Een medisch incident is een onbedoelde gebeurtenis die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden als gevolg van een medische handeling, een hospitalisatie of een medisch onderzoek. Soms worden ook de termen 'medisch ongeval, 'medische fout' of 'onbedoelde schade' gebruikt.