Uw verblijf

Na uw inschrijving wijzen de onthaalmedewerkers u de weg of begeleidt een onthaalvrijwilliger u naar uw verpleegafdeling. Daar maakt een verpleegkundige u verder wegwijs. 

Hebt u veel bagage? Dan kunt u in de inkomhal een bagagewagentje lenen.

  • Specifieke informatie over de verpleegeenheid waar u zult verblijven, vindt u op de pagina van de eenheid. Een overzicht van onze verpleegeenheden vindt u onder 'zorgoverzicht'.

  • In het kader van patiëntveiligheid krijgt u bij opname op de afdeling een identificatiebandje om uw pols. Controleer zelf de gegevens zoals uw naam en geboortedatum.

    Het is van groot belang dat u altijd uw identificatiebandje draagt. Zo kan uw identiteit steeds geverifieerd worden, en weet elke medewerker steeds wie u bent en op welke afdeling u verblijft.

  • De dagindeling verschilt van afdeling tot afdeling. Doktersrondes, verzorgingen en onderzoeken gebeuren niet overal op dezelfde uren, operaties worden ingepland doorheen de dag, … Hieronder vindt u een voorbeeld van een dagindeling.

    8u00 Ontbijt
    8u30 - 12u00 Verzorging, onderzoeken, voorbereidingen,...
    12u00 Middagmaal
    14u00 Start bezoek
    16u00 Namiddagverzorging
    17u00 Avondmaal
    20u00 Einde bezoek, start avondverzorging

     

  • Elke dag komt een medewerker bij u langs om uw maaltijdkeuze voor het ontbijt en het avondmaal van de volgende dag te noteren. Voor het middagmaal gebeurt de bevraging enkel als er vis of rijst op het menu staat. Op de televisie in uw kamer (of in de dagzaal) vindt u het weekmenu. Zo kunt u op voorhand een keuze maken.

    Wenst u de voorgestelde maaltijd niet? Dan kunt u een andere keuze maken. Bent u wel akkoord met het menu, maar vindt u de hoeveelheid niet voldoende? Of wenst u thee in plaats van koffie? Dat mag u ook laten weten.

    Wenst u een alternatieve maaltijd omwille van uw geloofsovertuiging of omdat u vegetarisch eet? Meld dit dan al tijdens het opnamegesprek op de verpleegafdeling.

    Volgt u thuis een dieet voorgeschreven door een arts? Meld dit dan aan een verpleegkundige. Het is ook mogelijk dat uw gezondheidstoestand een dieet vereist. In die gevallen krijgt u een maaltijd aangepast aan uw dieet. Als u graag voedings- of dieetuitleg wil, kunt u het bezoek van een diëtiste aanvragen via een verpleegkundige van de afdeling.

    Het is mogelijk dat u niet op uw kamer bent op het moment dat een medewerker langskomt voor uw maaltijd. Dan krijgt u automatisch het dagmenu.

  • U verlaat uw kamer best zo weinig mogelijk tijdens uw verblijf. Voor uw veiligheid en om geplande onderzoeken, behandelingen of verzorgingen niet in het gedrang te brengen, is het belangrijk dat de zorgverleners weten waar u bent. Waarschuw altijd een zorgverlener als u de afdeling wil verlaten, zelfs als het maar voor eventjes is.

  • Ouders mogen gratis bij hun kind overnachten (rooming-­in) op de kinderafdeling.

    Ook bij de mama’s op de afdeling materniteit mag de partner blijven slapen. 

    Contact (rooming-in): 

    • Materniteit en neonatologie: 011 826 281
    • Kinderafdeling (pediatrie): 011 826 341

    Overnachten op een andere afdeling kan enkel na overleg met het diensthoofd van de afdeling.

    Als u dit wilt, voorzien wij uw maaltijden (ontbijt, middag­ en avondmaal) voor een vast bedrag per dag. 
    Meer infomatie over de kostprijs van de maaltijden vindt u in het document 'Lijst van frequent gevraagde goederen en diensten'.

  • Voor privédoeleinden mag u foto’s, filmpjes of geluidsopnames van uzelf maken in het ziekenhuis. Het gebruik van verborgen camera’s is niet toegestaan.

    Hou er wel  rekening mee dat medewerkers  van het ziekenhuis en andere aanwezigen zoals patiënten of bezoekers niet ongevraagd te zien of te horen mogen zijn.  U hebt daarvoor hun voorafgaande toestemming nodig. Vertel er ook vooraf bij wat u met  de opname wilt doen. U mag de opname niet voor een ander doel gebruiken dan dat waarvoor toestemming werd gevraagd. Als iemand niet akkoord gaat, dient u dit verzoek te respecteren. Als iemand niet in staat is om toestemming te geven, mag u geen opnames van die persoon maken. Bij overtreding wordt de directie op de hoogte gebracht, en worden er gepaste maatregelen genomen zoals de vraag om de opnames te wissen, het ziekenhuis te verlaten of het indienen van een klacht.

  • Als u vaststelt dat er op uw kamer iets kapot of beschadigd is, meld dit dan aan een zorgverlener. Hij of zij geeft dit door aan de technische dienst en zij herstellen het zo snel mogelijk.

    Iets verloren?

    Als u iets verliest in het ziekenhuis, kan u ernaar informeren bij de bewaking op het nummer 011 82 60 54 (op werkdagen, van 9 tot 16 uur). Geef uw naam en telefoonnummer door en omschrijf het verloren voorwerp zo goed mogelijk.

    Gevonden voorwerpen worden 3 maanden bewaard. Waardevolle voorwerpen zoals juwelen worden 1 jaar bewaard.

  • De elektrische toestellen van ons ziekenhuis worden continu aan kwaliteits- en veiligheidscontroles onderworpen. Als u toestellen van thuis wilt gebruiken in het ziekenhuis, heeft u daarvoor uitdrukkelijke toelating nodig. De uitzonderingen op deze regel zijn haardrogers, scheerapparaten, laptops en laders voor multimediatoestellen. Indien een medewerker van het ziekenhuis oordeelt dat het toestel een veiligheidsrisico vormt, vragen we u om dit toestel niet meer te gebruiken in het ziekenhuis.

    Elke dag doen bewakingsagenten hun rondes in het ziekenhuis en op onze parking. Zij helpen op die manier om ons veiligheidsbeleid te implementeren.

    Onze gebouwen en technische uitrusting zijn aangepast aan de normen van de brandveiligheid. Bij vaststelling van brand: bel onmiddellijk het intern noodnummer 111 of gebruik een brandmeldknop in de gang.