COVID-19-test

  • Testen kan enkel op afspraak. Zonder afspraak nemen we geen test af.
  • Heeft u een afspraak? Kom dan op de juiste dag, en het juiste uur.  Op een ander moment nemen we geen test af.
  • Telefonisch of via e-mail kunnen wij géén afspraken vastleggen, verplaatsen of annuleren. Dit kan enkel via www.mijngezondheid.be
  • Zijn er geen vrije afspraken bij ons testcentrum? Kies dan voor een ander testcentrum.
  • Heeft u symptomen, of bent u in contact geweest met iemand die corona heeft? 

    • Neem ik contact op met mijn huisarts?
    • Wanneer moet ik me laten testen?
    • Moet ik in quarantaine?
    • Wat moet ik doen als het resultaat van mijn test positief is?

    Een antwoord op al deze vragen vindt u op: https://www.info-coronavirus.be/nl/testen/

    Een afspraak maken

    Hoe een afspraak maken?

    Op de website www.mijngezondheid.be vindt u meer informatie over hoe u een activatiecode (corona test prescription code of CTPC) kan bekomen. Met deze code kan dan, via dezelfde website, een afspraak worden gemaakt in een testcentrum (waaronder ‘Coronapost Noord-Limburg’ aan Noorderhart Mariaziekenhuis). Ook voor kinderen die op hetzelfde adres wonen, kunt u als ouder op die manier een code aanmaken.

    Belangrijk om te weten:

    • Via het ziekenhuis kunt u GEEN afspraak maken. Wij kunnen ook GEEN afspraken verplaatsen of annuleren aangezien de afspraak niet via ons, maar via de website www.mijngezondheid.be gemaakt is.
    • Vul ALLE gevraagde gegevens in, en check deze grondig. 

    Is onze screeningspost volzet? Dan verwijzen we u graag door naar een ander centrum. U kan een ander centrum vinden via de website www.mijngezondheid.be.

    Kostprijs

    • Komt u voor een gratis test? Dan moet u natuurlijk niets betalen.
    • Komt u voor een betalende test? Dan dient u ter plaatse 55 euro elektronisch te betalen. Enkel na betaling wordt de test afgenomen. Kan u niet betalen? Dan moet u een nieuwe afspraak maken.

    Wat meebrengen

    • Uw identiteitskaart of kids-ID
      Geen kids-ID? Dan kunt u de ISI+kaart van uw kind of een klevertje van de mutualiteit van uw kind meebrengen.
    • Uw bankkaart, als u voor een betalende test komst.

    Aanmelden

    • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat, maar zeker ook niet te vroeg.
    • Volg de borden 'COVID-screening'.
    • Daarna meldt u zich met uw identiteitskaart of kids-ID en bankkaart bij de inschrijvingsmedewerker van de screeningspost.
    • Kom alleen. Begeleiding is enkel toegestaan voor:
      • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
      • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.

    Resultaat

    Het testresultaat is na max. 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u. Het resultaat is het snelste via www.mijngezondheid.be te raadplegen.
    In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor nooit aansprakelijk gehouden worden. 

    Vragen?

  • Een afspraak maken

    Wanneer een afspraak maken?

    Het is belangrijk dat u zelf nagaat wanneer de test best wordt afgenomen. Vaak mag het testresultaat maar 48 tot 72 uur oud zijn. Wij geven géén advies over wanneer uw test best wordt afgenomen.

    Hoe een afspraak maken?

    Op de website www.mijngezondheid.be vindt u meer informatie over hoe u een activatiecode (corona test prescription code of CTPC) kan bekomen. Met deze code kan dan, via dezelfde website, een afspraak worden gemaakt in een testcentrum (waaronder ‘Coronapost Noord-Limburg’ aan Noorderhart Mariaziekenhuis). Ook voor kinderen die op hetzelfde adres wonen, kunt u als ouder op die manier een code aanmaken.

    Belangrijk om te weten:

    • Via het ziekenhuis kunt u GEEN afspraak maken. Wij kunnen ook GEEN afspraken verplaatsen of annuleren aangezien de afspraak niet via ons, maar via de website www.mijngezondheid.be gemaakt is.
    • Vul ALLE gevraagde gegevens in, en check deze grondig. 

    Is onze screeningspost volzet? Dan verwijzen we u graag door naar een ander centrum. U kan een ander centrum vinden via de website www.mijngezondheid.be.

    Kostprijs

    • Komt u voor een gratis test? Dan moet u natuurlijk niets betalen.
    • Komt u voor een betalende test? Dan dient u ter plaatse 55 euro elektronisch te betalen. Enkel na betaling wordt de test afgenomen. Kan u niet betalen? Dan moet u een nieuwe afspraak maken.

    Wat meebrengen

    • Uw identiteitskaart of kids-ID
      Geen kids-ID? Dan kunt u de ISI+kaart van uw kind of een klevertje van de mutualiteit van uw kind meebrengen.
    • Uw bankkaart, als u voor een betalende test komst.

    Aanmelden

    • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat, maar zeker ook niet te vroeg.
    • Volg de borden 'COVID-screening'.
    • Daarna meldt u zich met uw identiteitskaart of kids-ID en bankkaart bij de inschrijvingsmedewerker van de screeningspost.
    • Kom alleen. Begeleiding is enkel toegestaan voor:
      • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
      • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.

    Resultaat

    Het testresultaat is na max. 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u. Het resultaat is het snelste via www.mijngezondheid.be te raadplegen.
    In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor nooit aansprakelijk gehouden worden. 

    Vragen?

  • Er bestaan 3 verschillende soorten Covid Safe Tickets:

    • Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus
    • Met een testcertificaat kan je bewijzen dat je een COVID-19-test onderging waarvan het resultaat negatief was
    • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19 na een eerdere positieve COVID-19-test

    U kunt deze verschillende certificaten opvragen via:

    U kan het certificaat niet vinden na meer dan 30u vanaf de testafname? Volg dan deze stappen:

    1. Ga naar de CovidSafeBE-app. Klik op 'controleer op nieuwe certificaten' en meld u opnieuw aan via e-ID of itsme. Deze actie is steeds noodzakelijk om een nieuw (test)certificaat binnen te halen.
    2. Gebruikt u de website www.mijngezondheid.be of www.burgerprofiel.be? Log dan opnieuw in en kies voor 'Mijn EU Digitaal COVID-Certificaat' 
    3. Als het resultaat na 30u nog steeds niet beschikbaar is, kan u het contactcentrum van de overheid contacteren op het nummer 078 78 78 50 (9 tot 19u op weekdagen). Het callcenter kan geen gegevens van personen inkijken of doorgeven. Zij kunnen wel de opdracht geven om een certificaat voor een specifiek rijksregisternummer per eBox te versturen. Vaccinatiecertificaten kunnen zij ook per post versturen.

    Op het certificaat staat een ander uur dat het werkelijke uur van testafname.
    Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 

  • Locatie

    Noorderhart Mariaziekenhuis
    Maesensveld 1
    3900 Pelt
    Volg de gele borden 'COVID-SCREENING'. De screeningspost bevindt zich op Parking 2.

    Wat meebrengen

    • Uw identiteitskaart of kids-ID
      Geen kids-ID? Dan kunt u de ISI+kaart van uw kind of een klevertje van de mutualiteit van uw kind meebrengen.
    • Uw bankkaart, als u voor een betalende test komst.

    Aanmelden

    • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat, maar zeker ook niet te vroeg.
    • Volg de borden 'COVID-screening'.
    • Daarna meldt u zich met uw identiteitskaart of kids-ID en bankkaart bij de inschrijvingsmedewerker van de screeningspost.
    • Kom alleen. Begeleiding is enkel toegestaan voor:
      • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
      • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.
  • Veelgestelde vragen (FAQ)

    • Welke coronatests voert Noorderhart uit? Kan ik er ook terecht voor een sneltest of een Antigeentest?
      In het screeningscentrum van Noorderhart kunt u terecht voor de standaard COVID-19 RT-PCRtest.
      Wij voeren geen sneltesten en geen Antigeentesten uit.
    • Wat wordt met de COVID-19 PCR test onderzocht?
      Met de COVID-19 PCR test wordt onderzocht of u op dit moment besmet bent met het coronavirus.
    • Kan ik zomaar langskomen?
      Nee. De coronatests worden op afspraak uitgevoerd.
    • Hoe maak ik een afspraak?
      Een afspraak maakt u via www.mijngezondheid.be, het online gezondheidsplatform van de overheid. 
    • Ik heb hulp nodig bij het maken van een afspraak. Kan ik via het ziekenhuis een afspraak maken?
      Nee, via het ziekenhuis kunt u geen afspraak maken of advies krijgen. U vraagt best een familielid of vriend om u te helpen om een afspraak te maken.
    • Hoe annuleer of verplaats ik een afspraak?
      Aangezien de afspraak gemaakt is via de website www.mijngezondheid.be, kunnen wij uw afspraak niet annuleren en ook niet verplaatsen.
    • Wat kost het om me te laten testen?
      Dit hangt van de reden af waarom u getest wordt.
      Een betalende test kost 55 euro. U dient ter plaatse elektronisch te betalen. Enkel na betaling wordt de test afgenomen. Kan u niet betalen? Dan moet u een nieuwe afspraak maken.
    • Wat moet ik meenemen naar de afspraak?
      • Uw identiteitskaart of kids-ID. Geen kids-ID? Dan kan een ISI+kaart of klever van de mutualiteit.
      • Uw bankkaart als u voor een betalende test komt.
    • Vanaf welke leeftijd is een test nodig?
      Dit is afhankelijk van de reden waarom u de test nodig heeft. U dient dit zelf na te gaan. Noorderhart kan u hierin geen advies geven.
    • Kan ik mijn CTPC-testcode doorgeven aan iemand anders?
      Nee, uw code is persoonlijk (aan u verbonden) en dit wordt gecontroleerd met uw identiteit.
    • Hoe lang duurt het voordat het  resultaat bekend is?
      Het resultaat is na max 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u. Het resultaat is het snelste via www.mijngezondheid.be te raadplegen.
      Let op:  In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden. Maak uw afspraak dus zeker op tijd! 
    • Hoe ontvang ik het resultaat?
      Het resultaat kan u via www.mijngezondheid.be raadplegen, dezelfde website als waar u de afspraak maakte.
    • Hoe ontvang ik een testcertificaat?
      U kunt een certificaat opvragen via:
    • Op het testcertificaat staat een verkeerd uur van testafname?
      Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 
    • Ik ben al een keer negatief getest. Kan ik nog een testcertificaat krijgen?
      Nee dat kan niet omdat de test een momentopname is.
    • Ik ben volledig gevaccineerd. Waar kan ik een certificaat krijgen?
      U kunt een certificaat opvragen via:
    • Zijn er toiletten aan de screeningspost?
      Nee, er zijn geen toiletten. Door de coronamaatregelen kunt u het ziekenhuis niet betreden. Hou hier rekening mee als u naar de screeningspost komt.
  • Algemene info

    Code aanvragen & afspraak maken

    Certificaat

    Reisadvies