COVID-test

Info over COVID-testen:

  • Heb je symptomen, of ben je in contact geweest met iemand die corona heeft? 

    • Neem ik contact op met mijn huisarts?
    • Wanneer moet ik me laten testen?
    • Hoe maak ik een afspraak?
    • Moet ik in quarantaine?
    • Waar vind ik het resultaat van mijn test?
    • Wat moet ik doen als het resultaat van mijn test positief is?

    Een antwoord op al deze vragen vindt u op: https://www.info-coronavirus.be/nl/testen/

  • Deze info kan regelmatig wijzigen.
    Laatste update: 01/07 - 9u

    Heeft u een coronatest nodig omdat u:

    • op (werk)reis gaat naar het buitenland?
    • naar een evenement of festival gaat?

    Dan vindt u hieronder de nodige informatie.

    Een afspraak maken

    Wanneer een afspraak maken?

    Het is belangrijk dat u zelf nagaat wanneer de test best wordt afgenomen. Vaak mag het testresultaat maar 48 tot 72 uur oud zijn. Wij geven géén advies over wanneer uw test best wordt afgenomen, dit is namelijk per land verschillend. Reisadvies vindt u op de website van buitenlandse zaken.
    Het resultaat is na max. 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u.
    In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor nooit aansprakelijk gehouden worden. 

    Hoe een afspraak maken?

    Op de website www.mijngezondheid.be kunt u zelf een activatiecode (corona test prescription code of CTPC) aanmaken via ‘Een code voor een gratis of betalende PCR test aanvragen’. Met deze code kan dan, via dezelfde website, een afspraak worden gemaakt in een testcentrum (waaronder ‘Coronapost Noord-Limburg’ aan Noorderhart Mariaziekenhuis). Ook voor kinderen die op hetzelfde adres wonen, kunt u als ouder op die manier een code aanmaken.

    Belangrijk om te weten:

    • De activatiecode is slechts 10 dagen geldig. U kunt dus max.10 dagen op voorhand een afspraak maken. Vraag dus zeker uw code niet te vroeg aan, anders is deze niet meer geldig.
    • Via het ziekenhuis kunt u GEEN afspraak maken. Wij kunnen ook GEEN afspraken verplaatsen of annuleren aangezien de afspraak niet via ons, maar via de website www.mijngezondheid.be gemaakt is.
    • Wij kunnen uw code NIET omwisselen. Als u een afspraak maakte voor een betalende afspraak, kunt u deze niet verwisselen naar een gratis afspraak. De gemaakte afspraak (gratis of betalend) via www.mijngezondheid.be is bindend.
    • Vul ALLE gevraagde gegevens in, en check deze grondig. Als er een fout instaat, kan de Belgische overheid geen certificaat aanmaken, of is het certificaat niet geldig.

    Is onze screeningspost volzet? Dan verwijzen we u graag door naar een ander centrum. U kan een ander centrum vinden via de website www.mijngezondheid.be.


    Kostprijs

    • Een test kost 55 euro.
      U dient ter plaatse elektronisch te betalen. ENKEL NA BETALING WORDT DE TEST AFGENOMEN.
      Kunt u niet betalen? Dan moet u een nieuwe afspraak maken.
    • Hebt u recht op 2 gratis tests? Dan betaalt u niets.

    Wat meebrengen

    • Uw identiteitskaart of kids-ID
    • Uw bankkaart

    Aanmelden

    • Respecteer het tijdstip van uw afspraak. Kom niet te laat, maar zeker ook niet te vroeg.
    • Volg de borden 'COVID-screening'.
    • Daarna meldt u zich met uw identiteitskaart of kids-ID en bankkaart bij de inschrijvingsmedewerker van de screeningspost.
    • Kom alleen. Begeleiding is enkel toegestaan voor:
      • kinderen en jongeren onder de 18 jaar
      • mensen die slecht te been zijn (rolstoel,...) mogen door 1 persoon begeleid worden.

    Resultaat/certificaat/attest (EU Digital COVID Certificate)

    Het resultaat is na max. 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u.
    Er bestaan 3 verschillende soorten certificaten:

    • Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je volledig gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus
    • Met een testcertificaat kan je bewijzen dat je een COVID-19-test onderging waarvan het resultaat negatief was
    • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19 na een eerdere positieve COVID-19-test

    U kunt deze verschillende certificaten opvragen via:

    U kan het certificaat niet vinden na meer dan 30u vanaf de testafname? Volg dan deze stappen:

    1. Ga naar de CovidSafeBE-app. Klik op 'controleer op nieuwe certificaten' en meld u opnieuw aan via e-ID of itsme. Deze actie is steeds noodzakelijk om een nieuw (test)certificaat binnen te halen.
    2. Gebruikt u de website www.mijngezondheid.be of www.burgerprofiel.be? Log dan opnieuw in en kies voor 'Mijn EU Digitaal COVID-Certificaat' 
    3. Als het resultaat na 30u nog steeds niet beschikbaar is, kan u het contactcentrum van de overheid contacteren op het nummer 078 78 78 50 (9 tot 19u op weekdagen). Het callcenter kan geen gegevens van personen inkijken of doorgeven. Zij kunnen wel de opdracht geven om een certificaat voor een specifiek rijksregisternummer per eBox te versturen. Vaccinatiecertificaten kunnen zij ook per post versturen.

    Op het certificaat staat een ander uur dat het werkelijke uur van testafname.
    Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Dat is twee uur vroeger dan de Belgische zomertijd. Als u uw test bijvoorbeeld liet afnemen om 9 uur, dan wordt dat 7 uur op het Europese testcertificaat. Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 

    Vragen?

    We beseffen dat er veel vragen zijn hierover. Wij kunnen u niet helpen met:

    • vragen over reisadvies.
    • het maken van een afspraak
    • het opmaken van een certificaat

    Hiervoor kunt u volgende websites raadplegen:

    Lees ook zeker onderstaande veelgestelde vragen.

    Veelgestelde vragen (FAQ)

    • Welke coronatests voert Noorderhart uit? Kan ik er ook terecht voor een sneltest of een Antigeentest?
      In het screeningscentrum van Noorderhart kunt u terecht voor de standaard COVID-19 RT-PCRtest.
      Wij voeren geen sneltesten en geen Antigeentesten uit.
    • Wat wordt met de COVID-19 PCR test onderzocht?
      Met de COVID-19 PCR test wordt onderzocht of u op dit moment besmet bent met het coronavirus.
    • Voor wie zijn de tests?
      Deze reis/evenement-testen zijn uitsluitend voor mensen zonder gezondheidsklachten. Heeft u een test bij ons gepland en ontwikkelt u klachten? Neem dan contact op met uw huisarts. 
    • Voor welke landen is een coronatest nodig?
      Landen hanteren verschillende richtlijnen. Of en welke coronatest voor uw reis noodzakelijk is, dient u zelf na te gaan op de website van buitenlandse zaken. Noorderhart kan u hierin geen advies geven. 
    • Hoe lang van tevoren moet ik getest worden?
      Dit is afhankelijk van de eisen die het land van bestemming stelt. U dient dit zelf na te gaan op de website van buitenlandse zaken. Noorderhart kan u hierin geen advies geven.
    • Vanaf welke leeftijd is een test nodig?
      Dit is afhankelijk van de eisen die het land van bestemming stelt. U dient dit zelf na te gaan op de website van buitenlandse zaken. Noorderhart kan u hierin geen advies geven.
    • Wat kost het om me te laten testen?
      Als u recht hebt op, en gebruik maakt van de gratis test, betaalt u niets.
      Anders betaalt u 55 euro per test. U dient ter plaatse elektronisch te betalen. ENKEL NA BETALING WORDT DE TEST AFGENOMEN.
    • Kan ik mijn gratis CTPC-testcode doorgeven aan iemand anders?
      Het doorgeven van uw gratis CTPC-code aan iemand anders kan NIET, het is verboden. Uw code is persoonlijk (aan u verbonden) en dit wordt gecontroleerd met uw identiteit.
    • Kan ik zomaar langskomen?
      Nee. De coronatests worden op afspraak uitgevoerd.
    • Op welke dagen kan ik terecht in het screeningscentrum van Noorderhart?
      Ons screeningscentrum is elke dag geopend in juli en augustus. De coronatests worden enkel op afspraak uitgevoerd.
    • Hoe maak ik een afspraak?
      Een afspraak maakt u via www.mijngezondheid.be, het online gezondheidsplatform van de overheid. 
    • Ik heb hulp nodig bij het maken van een afspraak. Kan ik via het ziekenhuis een afspraak maken?
      Nee, via het ziekenhuis kunt u geen afspraak maken of advies krijgen. U vraagt best een familielid of vriend om u te helpen om een afspraak te maken.
    • Hoe annuleer of verplaats ik een afspraak?
    • Aangezien de afspraak gemaakt is via de website www.mijngezondheid.be, kunnen wij uw afspraak niet annuleren en ook niet verplaatsen.
    • Wat moet ik meenemen naar de afspraak?
      Vergeet zeker uw identiteitskaart of Kids-ID en uw bankkaart niet.
    • Hoe lang duurt het voordat de uitslag bekend is?
      Het resultaat is na max 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u.
      Let op:  In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden. Maak uw afspraak dus zeker op tijd! 
    • Hoe ontvang ik het certificaat/attest?
      U kunt een certificaat opvragen via:
      •    CovidSafeBE-app (meer info op www.covidsafe.be)
      •   www.mijngezondheid.be 
      •   www.burgerprofiel.be 
    • Op het certificaat/attest staat een verkeerd uur van testafname?
      Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Dat is twee uur vroeger dan de Belgische zomertijd. Als u uw test bijvoorbeeld liet afnemen om 9 uur, dan wordt dat 7 uur op het Europese testcertificaat. Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 
    • Ik ben 2 keer gevaccineerd. Waar kan ik een certificaat krijgen?
      U kunt een certificaat opvragen via:
      •    CovidSafeBE-app (meer info op www.covidsafe.be)
      •    www.mijngezondheid.be 
      •    www.burgerprofiel.be 
    • Wat als de PCR-test positief is en ik corona heb?
      U kunt geen certificaat/attest bekomen als uw test positief is. U dient de voorschriften voor isolatie te volgen en contact op te nemen met uw huisarts. 
    • Ik ben al een keer negatief getest. Kan ik nog een certificaat/attest krijgen?
      Nee dat kan niet omdat de test een momentopname is.
    • Zijn er toiletten aan de screeningspost?
      Nee, er zijn geen toiletten. Door de coronamaatregelen kunt u het ziekenhuis niet betreden. Hou hier rekening mee als u naar de screeningspost komt.
  • Er bestaan 3 verschillende soorten certificaten:

    • Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je volledig gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus
    • Met een testcertificaat kan je bewijzen dat je een COVID-19-test onderging waarvan het resultaat negatief was
    • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19 na een eerdere positieve COVID-19-test

    U kunt deze verschillende certificaten opvragen via:

    U kan het certificaat niet vinden na meer dan 30u vanaf de testafname? Volg dan deze stappen:

    1. Ga naar de CovidSafeBE-app. Klik op 'controleer op nieuwe certificaten' en meld u opnieuw aan via e-ID of itsme. Deze actie is steeds noodzakelijk om een nieuw (test)certificaat binnen te halen.
    2. Gebruikt u de website www.mijngezondheid.be of www.burgerprofiel.be? Log dan opnieuw in en kies voor 'Mijn EU Digitaal COVID-Certificaat' 
    3. Als het resultaat na 30u nog steeds niet beschikbaar is, kan u het contactcentrum van de overheid contacteren op het nummer 078 78 78 50 (9 tot 19u op weekdagen). Het callcenter kan geen gegevens van personen inkijken of doorgeven. Zij kunnen wel de opdracht geven om een certificaat voor een specifiek rijksregisternummer per eBox te versturen. Vaccinatiecertificaten kunnen zij ook per post versturen.

    Op het certificaat staat een ander uur dat het werkelijke uur van testafname.
    Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Dat is twee uur vroeger dan de Belgische zomertijd. Als u uw test bijvoorbeeld liet afnemen om 9 uur, dan wordt dat 7 uur op het Europese testcertificaat. Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 

  • Locatie

    Noorderhart Mariaziekenhuis
    Maesensveld 1
    3900 Pelt
    Volg de gele borden 'COVID-SCREENING'. De screeningspost bevindt zich op Parking 2.

    Veelgestelde vragen (FAQ)

    • Welke coronatests voert Noorderhart uit? Kan ik er ook terecht voor een sneltest of een Antigeentest?
      In het screeningscentrum van Noorderhart kunt u terecht voor de standaard COVID-19 RT-PCRtest.
      Wij voeren geen sneltesten en geen Antigeentesten uit.
    • Wat wordt met de COVID-19 PCR test onderzocht?
      Met de COVID-19 PCR test wordt onderzocht of u op dit moment besmet bent met het coronavirus.
    • Kan ik zomaar langskomen?
      Nee. De coronatests worden op afspraak uitgevoerd.
    • Ik heb hulp nodig bij het maken van een afspraak. Kan ik via het ziekenhuis een afspraak maken?
      Nee, via het ziekenhuis kunt u geen afspraak maken of advies krijgen. U vraagt best een familielid of vriend om u te helpen om een afspraak te maken.
    • Hoe lang duurt het voordat de uitslag bekend is?
    • Het resultaat is na max 30u bekend, meestal zelfs binnen de 24u.
      Let op:  In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is. Denk aan een technische storing in het lab of aan een uitslag die op de grenswaarde valt (niet positief en niet negatief). Het monster moet dan opnieuw geanalyseerd worden. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden. Maak uw afspraak dus zeker op tijd! 
    • Hoe ontvang ik het certificaat/attest?
      U kunt een certificaat opvragen via:
      •    CovidSafeBE-app (meer info op www.covidsafe.be)
      •    www.mijngezondheid.be 
      •    www.burgerprofiel.be 
    • Op het certificaat/attest staat een verkeerd uur van testafname?
      Op het testcertificaat wordt het tijdstip van uw testafname omgezet naar de wereldwijde standaardtijd (UTC). Dat is twee uur vroeger dan de Belgische zomertijd. Als u uw test bijvoorbeeld liet afnemen om 9 uur, dan wordt dat 7 uur op het Europese testcertificaat. Binnen de QR code staat de tijd wel correct op de Belgische tijdszone. 
    • Ik ben 2 keer gevaccineerd. Waar kan ik een certificaat krijgen?
      U kunt een certificaat opvragen via:
      •    CovidSafeBE-app (meer info op www.covidsafe.be)
      •    www.mijngezondheid.be 
      •    www.burgerprofiel.be 
    • Wat als de PCR-test positief is en ik corona heb?
      U kunt geen certificaat/attest bekomen als uw test positief is. U dient de voorschriften voor isolatie te volgen en contact op te nemen met uw huisarts. 
    • Ik ben al een keer negatief getest. Kan ik nog een certificaat/attest krijgen?
      Nee dat kan niet omdat de test een momentopname is.
    • Zijn er toiletten aan de screeningspost?
      Nee, er zijn geen toiletten. Door de coronamaatregelen kunt u het ziekenhuis niet betreden. Hou hier rekening mee als u naar de screeningspost komt.
  • Algemene info

    Reisadvies

    Code aanvragen & afspraak maken

    Certificaat